Connect with us

Hi, what are you looking for?

ΑΠΟΨΕΙΣ

300 λέξεις για το 1821: Το δεύτερο δάνειο από την Αγγλία

Γράφει ο Νίκος Κ. Χαβιάρας δ.φ.

Με νωπές τις καταστροφές της Κάσου και των Ψαρών, στις 31 Ιουλίου 1824 αποφασίζεται από τους Έλληνες η σύναψη νέου δανείου, πάλι από την Αγγλία. Έτσι, στις 26 Ιανουαρίου 1825 συνομολογείται στο Λονδίνο το δεύτερο δάνειο, υπερδιπλάσιου ύψους (2.000.000 λίρες) από το πρώτο και ούτε έναν χρόνο μετά από τη σύναψη αυτού. Διαπραγματευτές από ελληνικής πλευράς και πάλι (!) οι Ορλάνδος και Λουριώτης, απέναντί τους ο τραπεζιτικός οίκος Ρικάρντο.
Δεν προξενεί εντύπωση ότι το δάνειο συνομολογείται στο 55,5% του ονομαστικού ποσού, δηλαδή 1.110.000 λίρες. Και, βέβαια, παρακρατούνται 200.000 για προκαταβολή τόκων δύο ετών, 80.000 για προμήθειες και μίζες και 14.000 για αμοιβή των δύο Ελλήνων διαπραγματευτών, ώστε το καθαρό ποσό να πέσει στις 816.000 λίρες…
Ωστόσο, η κυριότερη διαφορά με το πρώτο δάνειο, και η πιο εξοργιστική, είναι ότι το διαχειρίσθηκαν πλήρως οι Άγγλοι δανειστές! Διέθεσαν, λοιπόν, 212.000 λίρες για την αναχρηματοδότηση του πρώτου δανείου και 77.000 για την αγορά πυρομαχικών, ελάχιστα από τα οποία έφθασαν στην Ελλάδα. Επίσης οι Ρικάρντο παρήγγειλαν για λογαριασμό της Ελλάδας σε αγγλικό ναυπηγείο έξι ατμοκίνητα πλοία για 130.000 λίρες. Τα πλοία αυτά είχαν απορριφθεί από την Αίγυπτο (των Μωχάμετ Άλυ και Ιμπραήμ!) εξαιτίας κατασκευαστικών προβλημάτων και συμφωνήθηκε να δοθούν στην Ελλάδα μετά από σύντομες επισκευές το Νοέμβριο του 1825. Επιπλέον, το ίδιο ναυπηγείο είχε λάβει ταυτόχρονη παραγγελία άλλων πλοίων για το Αιγυπτιακό ναυτικό (που τότε πολεμούσε εναντίον του ελληνικού). Έτσι, ήταν αναμενόμενο να φθάσουν στην Ελλάδα με καθοριστική καθυστέρηση έως και τριών ετών (ενώ συνέβησαν στο μεταξύ γεγονότα, όπως η πολιορκία του Μεσολογγίου [Απρίλιος 1825-Απρίλιος 1826], στα οποία θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν προς όφελος της Επανάστασης) και μόνο τρία («Καρτερία», «Επιχείρησις», «Ερμής»).
Ακόμη, 157.000 λίρες δόθηκαν σε ναυπηγείο της Νέας Υόρκης για την κατασκευή δύο ατμοκίνητων φρεγατών. Στην Ελλάδα έφθασε μόνο μία, η «Ελλάς», 2.300 τόνων, στις 3 Δεκεμβρίου 1826. Μάλιστα, ο Έλληνας επιβλέπων του έργου αυτού ήταν ο «νοήμων Χίος έμπορος» Αλέξανδρος Κοντόσταυλος (1789-1865), που κατηγορήθηκε για κατάχρηση και εξαγορά από τους Αμερικανούς. Υπήρξε και προκλητικός, χτίζοντας λίγα χρόνια αργότερα πολυτελές μέγαρο στο κέντρο της Αθήνας, εκεί όπου βρίσκεται σήμερα η Παλαιά Βουλή. Καταδικάσθηκε στις 3 Οκτωβρίου 1835, την περίοδο της Αντιβασιλείας του Όθωνος, αλλά μετά το 1843 «αποκαταστάθηκε» και έφθασε να γίνει υπουργός Οικονομικών και Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων (1855-1857)…

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΧΙΟΣ

Μηταράκης: Πιο αισιόδοξος μετά την επίσκεψη του κ. Ταχιάου  Ταχιάος: Όλοι οι φορείς της Χίου να συμπράξουν στην εκτέλεση των έργων Επίσκεψη στα μεγάλα...

ΧΙΟΣ

Επιστολή προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών κ. Ταχιάο έστειλε ο Δικηγορικός Σύλλογος Χίου με αφορμή την επίσκεψή του στο νησί της Χίου. Αναλυτικά...

ΧΙΟΣ

Ξεκάθαρο μήνυμα προς τους  εργολάβους  ότι η Κυβέρνηση δεν πρόκειται να επιτρέψει πλέον καμία ολιγωρία στα υπό εκτέλεση έργα στο νησί της Χίου, έστειλε...

ΧΙΟΣ

Σε συνέχεια των επιτυχημένων δεντροφυτεύσεων που πραγματοποιήθηκαν το περασμένο τρίμηνο, το Κοινωφελές Ίδρυμα “Μαρία Τσάκος”– Διεθνές Κέντρο Ναυτικής Έρευνας και Παράδοσης, προχωρά στην τέταρτη...

Advertisement