Connect with us

Hi, what are you looking for?

ΕΠΙΣΤΗΜΗ

Μελέτη: Η ασπαρτάμη αυξάνει τον κίνδυνο εμφράγματος και εγκεφαλικού

Η ασπαρτάμη, ένα από τα ευρύτερα χρησιμοποιούμενα τεχνητά γλυκαντικά, προκαλεί αύξηση της ινσουλίνης, οδηγώντας σε φλεγμονή των αιμοφόρων αγγείων, σύμφωνα με νέα μελέτη σε ποντίκια. Αυτό μακροπρόθεσμα μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο εμφράγματος και εγκεφαλικού. Αν και οι γλυκαντικές ουσίες έχουν συνδεθεί στο παρελθόν με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης χρονίων παθήσεων, οι μηχανισμοί που θα μπορούσαν να εξηγούν αυτή τη συσχέτιση δεν έχουν διερευνηθεί.

Στη νέα μελέτη, η ερευνητική ομάδα από τη Σουηδία, την Κίνα και τις ΗΠΑ θέλησε να δει πώς η ασπαρτάμη μπορεί να επηρεάσει την υγεία, όταν καταναλώνεται σε μεγάλες δόσεις. Οι ερευνητές έδιναν στα ποντίκια τροφή που περιείχε ασπαρτάμη σε ποσοστό 0,15%, καθημερινά και για 12 εβδομάδες. Η ποσότητα αυτή στους ανθρώπους αντιστοιχεί σε τρία κουτάκια αναψυκτικού διαίτης την ημέρα. Ορισμένα από τα ποντίκια είχαν τροποποιηθεί γενετικά ώστε να μην διαθέτουν ένα γονίδιο που είναι κρίσιμο για τον μεταβολισμό, δίνοντας στην ινσουλίνη απεριόριστη πρόσβαση σε βασικούς υποδοχείς σε όλο το σώμα τους. Όπως διαπίστωσαν, τα ποντίκια που είχαν καταναλώσει την τροφή με την ασπαρτάμη, είχαν υψηλότερα επίπεδα ινσουλίνης, φλεγμονή των αιμοφόρων αγγείων και περισσότερα λιπώδη ιζήματα στις αρτηρίες τους – όλα αυτά καθιστούν πιο πιθανό το έμφραγμα ή το εγκεφαλικό.

Οι ερευνητές εντόπισαν ένα μόριο που ονομάζεται CX3CL1 το οποίο ευθύνεται για την συσσώρευση των λιπωδών ιζημάτων στις αρτηρίες. Το μόριο αυτό προσκολλάται στα εσωτερικά τοιχώματά τους και προσελκύει κύτταρα του ανοσοποιητικού που προκαλούν φλεγμονή. Η αφαίρεση των υποδοχέων CX3CL1 στα ποντίκια σταμάτησε τη συσσώρευση πλάκας στις αρτηρίες – περαιτέρω στοιχεία ότι αυτό το μόριο μπορεί να είναι το «κλειδί» για την αύξηση του κινδύνου εμφράγματος στους ανθρώπους και θα μπορούσε να στοχευθεί σε θεραπείες.

Στη συνέχεια, οι ερευνητές σχεδιάζουν να επαληθεύσουν τα ευρήματά τους σε μελέτες με ανθρώπους.

«Τα τεχνητά γλυκαντικά έχουν διεισδύσει σχεδόν σε όλα τα είδη τροφίμων, επομένως πρέπει να γνωρίζουμε τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στην υγεία», δήλωσαν οι ερευνητές.

Η νέα μελέτη δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό «Cell Metabolism».

ΠΗΓΗ: Science Alert

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΧΙΟΣ

Ψήφισμα του Συλλόγου Γονέων του 2ου Λυκείου Χίου για την απώλεια της Γεωργίας Τριαντάκη ΨΗΦΙΣΜΑ για τον θάνατο της Γεωργίας Τριαντάκη, γονέα της σχολικής...

ΧΙΟΣ

Σήμερα (7 Ιουνίου 2026), εορτάστηκε πανελλαδικά η καθιερωμένη «Ημέρα Τιμής των Αποστράτων της Ελληνικής Αστυνομίας». Στο πλαίσιο του εορτασμού της ημέρας, πραγματοποιήθηκαν εκδηλώσεις στη...

ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Νέο κεφάλαιο καθυστερήσεων ανοίγει για το έργο ανάπλασης του Δημοτικού Κήπου Χίου, καθώς με τη λήξη της τελευταίας παράτασης, ο ανάδοχος του έργου κατέθεσε...

LIFESTYLE

Καταγγελία κατά πασίγνωστου μουσικοσυνθέτη για παραμέληση σκύλου έκανε η τραγουδίστρια Αργυρώ Λιακοπούλου. Οι εικόνες που προβλήθηκαν στο Πρωινό ήταν συγκλονιστικές και ο Γιώργος Λιάγκας...

Advertisement