Connect with us

Hi, what are you looking for?

ΑΠΟΨΕΙΣ

Βιβλιοταξίδια: Λογοτεχνία για παιδιά και εφήβους (61ο Mέρος)

ΒΙΒΛΙΟΤΑΞΙΔΙΑ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΙ ΕΦΗΒΟΥΣ

Γράφει και επιμελείται η δρ Αγγελική Μαστρομιχαλάκη, Εκπαιδευτικός – Συγγραφέας

 

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΙ ΕΦΗΒΟΥΣ… Λίγα λόγια 

Χρειάζονται βιβλία τα βρέφη και τα νήπια; Γιατί έχει σημασία να τους διαβάζουμε; Μέσα από ποια διαδικασία δημιουργείται ο αναγνώστης; Πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος της οικογένειας, της βιβλιοθήκης, του βρεφονηπιακού και του παιδικού σταθμού; Πόσο μπορούν να συνεισφέρουν στην υπόθεση της ανάγνωσης οι επαγγελματίες και οι δομές που προσφέρουν υπηρεσίες πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας στο παιδί και στην οικογένεια; Ποια είναι τα βιβλία που απευθύνονται στα πολύ μικρά παιδιά και πώς τα επιλέγουμε; Τι είδους πρωτοβουλίες για την προώθηση της ανάγνωσης στην οικογένεια υπάρχουν σε άλλα μέρη του κόσμου; Πώς ξεκίνησαν, πώς εξελίχθηκαν και ποια είναι τα αποτελέσματα των παρεμβάσεών τους;

Η λογοτεχνία ετυμολογικά σημαίνει τέχνη του λόγου. Άρα μπορεί κάλλιστα να θεωρηθεί η λογοτεχνία τέχνη, δηλαδή έκφραση συναισθημάτων και ιδεών με καλαίσθητο τρόπο. 

Είναι κοινός τόπος πως η τέχνη, γενικά, αλλά και η λογοτεχνία συγκεκριμένα δεν έχει την αρμόζουσα θέση στην εκπαίδευση. Υπάρχουν κάποιες ώρες τέχνης (μουσική, θέατρο, ζωγραφική) στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση – ώρες που δεν αρκούν, για να προσφέρουν αυτό που δύνανται στα παιδιά. Αυτό ισχύει και για τη λογοτεχνία.

Καλό είναι να προβληματιστούμε γιατί συμβαίνει αυτό. Γιατί η τέχνη είναι «εξορισμένη» από το σχολείο; Συνοπτικά, ο «εξορισμός» της τέχνης οφείλεται, κυρίως, στην ωφελιμιστική αντίληψη της κοινωνία μας και τη θεοποίηση του υλικοτεχνικού κόσμου που προκαλεί ταυτόχρονη υποβάθμιση ανθρωπιστικών αξιών. Το σχολείο δεν δίνει την πρέπουσα σημασία στην πνευματική και συναισθηματική καλλιέργεια του παιδιού, στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς του και στον γόνιμο προβληματισμό του μέσω της τέχνης.

Είναι προσηλωμένο στην εμμονή του βαθμού, τον ανταγωνισμό και τη μετάδοση τυποποιημένων γνώσεων με απτά αποτελέσματα στο μέλλον (εισαγωγή στο πανεπιστήμιο, επαγγελματική αποκατάσταση κτλ.). Το σημερινό σχολείο «βιάζεται» για να προλάβει τους γρήγορους ρυθμούς του σύγχρονου κόσμου!

Σίγουρα, θα θέλαμε η τέχνη και ειδικά η λογοτεχνία να έχει ρόλο πρωταγωνιστικό στο σχολείο! Αυτό αποτελεί μεγάλη πρόκληση! Για να αλλάξει ο ρόλος της χρειάζονται ριζικές αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα. Αρχικά, η λογοτεχνία, εκτός από τέχνη, επιβάλλεται να αντιμετωπίζεται ως αυτόνομο επιστημονικό πεδίο των Ανθρωπιστικών επιστημών.

Στη συνέχεια, τα παιδιά είναι καλό να έρχονται σε επαφή με τη λογοτεχνία από την προσχολική εκπαίδευση (νηπιαγωγείο) αλλά και έπειτα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Είναι γνωστό ότι η παιδική ηλικία είναι πολύ σημαντική για τη διαμόρφωση του ανθρώπου. Το μυαλό των παιδιών είναι σαν σφουγγάρι που ξέρει να ρουφάει πληροφορίες καλύτερα από κάθε ενήλικα!

Τα «κοινωνικά ταμπού» το ένα μετά το άλλο σιγά σιγά εξαλείφονται. Η γνώση και η ευαισθητοποίηση που εξαπλώνονται χάρη στο δυτικό βιοτικό επίπεδο και την τεχνολογία εξελίσσουν τα ανθρώπινα μυαλά. Τα παιδιά που μεγαλώνουν τις τελευταίες δύο δεκαετίες δεν θα γίνουν τέλειοι και ακομπλεξάριστοι ενήλικες, όμως τα ποσοστά ευαισθητοποίησης περί διαφορετικότητας της νέας γενιάς είναι με το μέρος τους. Παρά ταύτα δυστυχώς υπάρχει ένα «ταμπού» που τα εκπαιδευτικά συστήματα ακόμα και των σκανδιναβικών χωρών φοβούνται να αγγίξουν.

Οι ψυχικές παθήσεις και γενικότερα τα θέματα ψυχικής υγείας, παρά την τόση εξέλιξη των μεθόδων θεραπείας τους, είναι θέμα «τζιζ» για έναν γονιό και έναν δάσκαλο.

ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: Δέσποινα Ανταράκη

Η Δέσποινα Ανταράκη γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Χίο. Σπούδασε στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και ειδικεύτηκε στην Ιατρική Βιοπαθολογία (Μικροβιολογία) στο Γενικό Κρατικό Νοσοκομείο Αθηνών «Γ. Γεννηματάς». Έχει μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης στις Εφαρμογές της Βιολογίας στην Ιατρική και είναι Διδάκτορας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Τα τελευταία χρόνια ασχολείται με την Ιατρική των Μεταγγίσεων ως Ιατρός Αιμοδοσίας στο Γενικό Νοσοκομείο Χίου.

Η αγάπη της για τον άνθρωπο σαν ενιαία δημιουργία την οδήγησε να σπουδάσει και στο Τμήμα Θεολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει διακονήσει πολλά χρόνια κοντά σε παιδιά σε κατηχητικά, χριστιανικές ομάδες, ραδιοφωνικές εκπομπές και κατασκηνώσεις.

Ευχή της είναι η αγάπη να κατευθύνει τα βήματα της επιστήμης σε νέα αχαρτογράφητα μονοπάτια γνώσης με σκοπό να απαλύνει τον πόνο και να ανακουφίσει τον αγαπημένο ασθενή.

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ: «Η Δώρα και το δώρο της Αιμοδοσίας»,  εικ. Ζωή Χωριατέλη, εκδ. «Έαρ»

Η συγγραφέας Δέσποινα Ανταράκη, ιατρόςστο επάγγελμα, με ευθύνη προσφοράς και Αγάπη για τον άνθρωπο, έγραψε ένα βιβλίο για παιδιά πρωτότυπο και διαφορετικό. Η συγγραφέας μάς οδηγεί να νιώσουμε ότι η αγάπη μπορεί να κατευθύνει τα βήματα της Επιστήμης, αλλά και ταυτόχρονα μπορεί να ευαισθητοποιεί τα μικρά παιδιά σε ένα τόσο ευαίσθητο θέμα, όπως είναι η Αιμοδοσία. 

Η ιστορία λοιπόν μας ταξιδεύει.  Ένα παιδί με Μεσογειακή Αναιμία έχει ανάγκη από αίμα. Όπως και άλλοι ασθενείς από τροχαία ατυχήματα, χειρουργεία και ασθένειες του αίματος. Η Δώρα, η ηρωίδα,  νιώθει ότι τους αγαπά όλους! Πολύ! Είναι πλέον 18 ετών. Μπορεί να κάνει κάτι για να τους βοηθήσει;

Ο Ερυθρός Σφαίρης και οι φίλοι του μας καλούν να γνωρίσουμε το καθημερινό τους ταξίδι και τις λειτουργίες τους στο σώμα, αλλά και το πώς η αγάπη μπορεί να δώσει ζωή! Θα είναι εύκολη η… μετακόμιση στον νέο προορισμό; Πόσα στάδια πρέπει να περάσουν ο Ερυθρός Σφαίρης και οι φίλοι του; Πόσους καινούριους φίλους θα κάνουν στην Αιμοδοσία; Θα καταφέρουν τελικά να είναι συμβατοί;

Δύο με τρεις  φορές το χρόνο οι ενήλικες μπορούν να προσφέρουν το Αίμα τους. 

Καλό είναι από νέοι να μαθαίνουμε αυτή την κίνηση Αγάπης.

Το Αίμα δεν αγοράζεται , Προσφέρεται. Χαρίζεται. Εθελοντής αιμοδότης είναι αυτός που δίνει Αίμα, χωρίς να γνωρίζει σε ποιον το δίνει, και είναι εθελοντικό- δεν πληρώνεται.

«Μια γλυκιά ιστορία για υποψήφιους αιμοδότες και μελλοντικούς επιστήμονες, με πληρότητα εγκυκλοπαιδικής γνώσης για την Εθελοντική Αιμοδοσία, η οποία μόνο από αγάπη μπορεί να ξεκινά»! (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου).

Μια ιστορία για την Αγάπη που δίνει Ζωή. Απευθύνεται σε παιδιά 6-9 ετών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΕΚΚΛΗΣΙΑ

Με κάθε ιεροπρέπεια και σύμφωνα με την από αιώνων διαμορφωμένη παράδοση εορτάσθηκε, χθες, στην Ιερά Καθέδρα της Πρωτοθρόνου Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως, η Κυριακή της...

ΑΥΤΟΚΙΝΗΣΗ

Ο Όμιλος Σφακιανάκη ιδρύθηκε το 1958 και είναι ένας από τους κορυφαίους επιχειρηματικούς ομίλους πολλαπλών δραστηριοτήτων στην Ελλάδα, με κύρια έμφαση στους τομείς της...

ΧΙΟΣ

Μηταράκης: Πιο αισιόδοξος μετά την επίσκεψη του κ. Ταχιάου  Ταχιάος: Όλοι οι φορείς της Χίου να συμπράξουν στην εκτέλεση των έργων Επίσκεψη στα μεγάλα...

ΑΥΤΟΚΙΝΗΣΗ

Στην άκρως ανταγωνιστική και συναρπαστική κατηγορία “Sports Bikes”, η BMW M 1000 RR παραμένει κυρίαρχος για τέταρτη συνεχή χρονιά. Με έναν μοναδικό συνδυασμό σπορ...

Advertisement