Connect with us

Hi, what are you looking for?

ΑΠΟΨΕΙΣ

Ναι στους κυκλικούς κόμβους

Του Αριστείδη Ζαννίκου

Το κείμενο που ακολουθεί προέρχεται από μη ειδικό. Γι’ αυτό και, πριν γραφεί, διαβάστηκαν αρκετά σχετικά κείμενα με απόψεις ειδικών (Πανεπιστημιακών και μη). Επι πλέον στηρίζεται σε πρόσφατη εμπειρία από ολιγοήμερη επίσκεψη στη Σάμο, όπου οι κυκλικοί κόμβοι διευκολύνουν αφάνταστα τις μετακινήσεις ντόπιων και τουριστών.

Στην Ελλάδα, μόλις τις τελευταίες δεκαετίες, η επιλογή του κυκλικού κόμβου, ως τύπου σύνδεσης κυκλοφοριακών ρευμάτων, άρχισε να επιλέγεται όλο και πιο συχνά. Παραδοσιακά επιλεγόταν, ως λύση διαχείρισης της κυκλοφορίας σε ισόπεδες διασταυρώσεις οδών, η απλή σήμανση ή οι φωτεινοί σηματοδότες (φανάρια).

Με το πέρασμα των χρόνων, στατιστικές καταγραφές, απέδειξαν ότι, το σύστημα των φαναριών, δεν παρέχει τον ίδιο βαθμό ασφάλειας όπως αυτόν ενός σωστού και σύγχρονου κυκλικού κόμβου, πέραν του ότι, η τοποθέτηση φαναριών, συνήθως στοιχίζει περισσότερο, τόσο στην κατασκευή όσο και στην συχνή συντήρηση.

Στατιστικά έχει πιστοποιηθεί ότι, ο κυκλικός κόμβος, μειώνει τα τροχαία ατυχήματα τουλάχιστο κατά 30%! Επι πλέον συμβάλει στην ομαλή και, συχνά, πιο γρήγορη κυκλοφορία των οχημάτων. Τούτο διότι, οι άσκοπες καθυστερήσεις στα φανάρια δεν είναι σπάνιες, (π.χ. σε ώρες περιορισμένης κυκλοφορίας οχημάτων), με συχνό το φαινόμενο, μια βλάβη αυτών, να καθιστά προβληματική και πολύ επικίνδυνη την κυκλοφορία πεζών και οχημάτων.

Η, κατ΄ανάγκη, μειωμένη ταχύτητα εισόδου σε κυκλικό κόμβο, η παραχώρηση προτεραιότητας στον εισερχόμενο σ΄αυτόν, ο επαρκής χρόνος ελέγχου του γύρω οδικού δικτύου και η δυνατότητα νόμιμης, άρα ασφαλούς, αναστροφής, καθιστούν, στις περισσότερες των περιπτώσεων, τον κυκλικό κόμβο ως τη βέλτιστη επιλογή έναντι των φαναριών.

Εξυπακούεται ότι, τόσο στο αστικό όσο και στο υπεραστικό οδικό δίκτυο, σε σημειο που  είναι τελείως ανέφικτη η κατασκευή κυκλικού κόμβου, κατ΄ανάγκη, θα επιλεγεί η τοποθέτηση φωτεινών σηματοδοτών (π.χ. στο κέντρο της πόλης της Χίου).

Με δεδομένη τη στροφή και στην Ελλάδα (στεριανή και νησιωτική) στην επιλογή των κυκλικών κόμβων, νομίζω ότι κάτι ανάλογο πρέπει να γίνει και στο νησί μας.

Υπ΄ αυτήν την οπτική θεώρησης του όλου προβλήματος (που αφορά την ασφαλή κυκλοφορία οχημάτων και πεζών), χαροποιούν όλους μας πρόσφατες δηλώσεις αιρετών της Χίου (τόσο της Περιφ/κής Ενότητας όσο και του Δήμου), ότι, στο εξής, θα εξετάζεται σοβαρά η δυνατότητα κατασκευής κυκλικών κόμβων, τόσο σε υφιστάμενες επικίνδυνες διασταυρώσεις οδών, όσο και σε δημιουργούμενες στα υπό κατασκευή, νέα οδικά έργα.

Όσοι φίλοι και γνωστοί μου εμπιστεύτηκαν τις σκέψεις τους, εκφράζουν την ελπίδα ότι, αστοχίες του παρελθόντος ή και του παρόντος χρόνου, μπορούν να διορθωθούν σταδιακά, μέσα από σοβαρές μελέτες, χωρίς την “πεισματική” ή “εγωιστική” επανάληψή τους στο μέλλον.

Καλό, ήρεμο (πολιτικά) και ειρηνικό Φθινόπωρο με προσπάθεια περιορισμού της κατανάλωσης καυσίμων και ηλεκτρικής ενέργειας, χάρη του γενικού καλού αλλά και της τσέπης μας.

                                                                                     Βροντάδος 18 Σεπτεμβρίου 2022

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Παρουσιάστηκε η νέα πεζοπορική διαδρομή της Χίου «Λιθί-Αγιάσματα», μία διαδρομή 92 χιλιομέτρων η οποία βρίσκεται πλέον στη φάση της οριστικής της ολοκλήρωσης. Δημοσιογράφοι από το...

ΑΥΤΟΚΙΝΗΣΗ

Το Piaggio Style Center δημιούργησε ένα μοντέλο στο οποίο οι συλλέκτες έχουν ήδη στραμμένο το βλέμμα τους επειδή θα κατασκευαστεί σε περιορισμένο αριθμό για...

ΑΥΤΟΚΙΝΗΣΗ

Το δεύτερο μοντέλο που κατασκευάζεται στην πλατφόρμα Large Architecture της Mazda μετά το CX-60, το νέο CX-80 είναι το πιο ευρύχωρο αυτοκίνητο που διαθέτει...

ΑΥΤΟΚΙΝΗΣΗ

Η Kosmocar- Volkswagen παρουσιάζει τα “Volkswagen Deals” και καθιστά την απόκτηση κάθε ετοιμοπαράδοτου μοντέλου Volkswagen πιο εύκολη από ποτέ. Με το πρόγραμμα “Volkswagen Deals”,...

Advertisement