Connect with us

Hi, what are you looking for?

ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Τοποθέτηση Γιούλας Αργυρούδης στον απολογισμό της Περιφερειακής Αρχής – Προτάσεις για την ανάπτυξη της Χίου

ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΧΙΟ. ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΜΗΝ ΑΝΑΦΕΡΘΟΥΝ ΣΕ ΚΑΝΕΝΑ ΤΙΜΙΟ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΠΕΠΡΑΓΜΕΝΩΝ.

Αφορούν:

  • Στην διαπιστωμένη θέση της Περιφέρειας Β. Αιγαίου στις τελευταίες θέσεις ανάπτυξης της χώρας μας, στην φυγή των νέων και την πληθυσμιακή γήρανση φαινόμενα που απειλούν με ακόμα μεγαλύτερη ερήμωση τον τόπο μας και το νησί της Χίου.
  • Στην έλλειψη οράματος και μακρόπνοου σχεδιασμού με βιώσιμα χαρακτηριστικά αρμοδιότητα που οφείλει να χαρακτηρίζει την περιφέρεια αλλά και αναφορά  στην προστασία του φυσικού κι ανθρωπογενούς περιβάλλοντος.
  • Στον τρόπο που αντιμετωπίζονται τα θέματα των κρίσιμων υποδομών:
    • Αεροδρόμιο Χίου μετά από 40 χρόνια και σε χρόνια διαστημικών άθλων εμείς αξιωνόμαστε να επεκτείνουμε κατά μερικά πολύτιμα βέβαια μέτρα τον διάδρομο προσγείωσης-απογείωσης των αεροπλάνων , διατηρώντας την κτιριακή υποδομή αναλλοίωτη και βέβαια αναντίστοιχη τόσο με τις επιβατικές ανάγκες όσο και με τις προσδοκίες που δημιουργεί η πανάκριβη τουριστική προβολή του νησιού μας.
    • Μετά από 100 χρόνια Φράγματος Κόρης Γεφύρι αναμένεται μέσα στο 2023 η παράδοση ενός έργου -αφου συνοδευτεί με την κατάλληλη εγγύηση για τη στατικότητα και δυνατότητα του- που πιθανόν λόγω κλιματικής αλλαγής και μειωμένων βροχοπτώσεων να συμβάλει καθόλου έως ελάχιστα στην λύση του θέματος της λειψυδρίας. Στον αναφερόμενο σχεδιασμό ολιστικής διαχείρισης του υδατικού θέματος αξίζει να αναφερθεί η απαίτηση των πολιτών για «πόσιμο» κι ασφαλές νερό που τώρα στερείται ο μέσος Χιώτης ο οποίος επιβαρύνεται σημαντικά με την αύξηση των δημοτικών χρεώσεων για το νερό (μη πόσιμο) και την καταφυγή του σε εμφιαλωμένο νερό (έξτρα χρέωση ).
    • Ενεργειακή Μετάβαση, ένα μεγάλο Κενό στον απολογισμό. Απουσιάζει ο σχεδιασμός η παρουσία ενός ενεργειακού μείγματος που θα περιλαμβάνει και τις τρεις μορφές εναλλακτικής ενέργειας, την αιολική, ηλιακή, γεωθερμική. Τον χωροταξικό σχεδιασμό, τυχόν ενέργειες διαβούλευσης με την τοπική κοινωνία, την ενημέρωση για την διασύνδεση με την ηπειρωτική Ελλάδα ώστε η ενεργειακή κοινότητα και οι μελλοντικές αντίστοιχες θα μπορούσαν να επεκτείνουν το έργο τους ώστε να απαλύνουν το κόστος ενέργειας από ιδιώτες και τους λίγους επιχειρηματίες που ακόμα επιμένουν να επιχειρούν στο νησί μας.
    • Λιμάνι Χίου , σε αναζήτηση ασφαλούς λιμένα ακόμα, με μηδενικές λιμενικές υποδομές  στο λιμάνι των Μεστών προς διευκόλυνση των επιβατών. 
    • Μελέτη παράκαμψης Βροντάδου και διευκόλυνσης της πρόσβασης στη Βορεια Χίο. Εργο που αν επικρατήσει η λογική της πιο σύντομης χρονικά λύσης και της πλέον συμβατής με τα φυσικα χαρακτηριστικά της περιοχής, χωρίς περιβαλλοντικές συνέπειες , επιβάλλεται να γίνει σύντομα.
    • Ελλειψη μελετών εφαρμογής των έργων προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή , μεσούσης της κλιματικής κρίσης με ότι αυτό σημαίνει για την ασφάλεια και την ευημερία των κατοίκων του νησιού μας.
  • Τα θέματα του πολιτισμού

Πέραν της μέριμνας για την διάσωση και προβολή της άϋλης πολιτιστικής κληρονομιάς, καθημερινά βιώνουμε την κατάρρευση μνημείων και της αρχιτεκτονικής εν γένει πολιτισμικής μας κληρονομιάς. Η πόλη της Χίου, τα αρχοντικά του Κάμπου  αλλά και οι Μεσαιωνικοί οικισμοί καταρρέουν χωρίς ουσιαστικά έργα αναχαίτισης του φαινομένου που υποβαθμίζει το αστικό και ημιαστικό μας περιβάλλον. Αντιθέτως βλέπουμε πόρους σημαντικούς να διατίθενται σε έργα που έχουν μηδενική ανταπόκριση χάριν εντυπωσιασμού, ενώ κανείς δεν σπεύδει να δώσει λύση για τα εξαιρετικά αρχιτεκτονικά κληροδοτήματα που δόθηκαν από δωρητές κι ευεργέτες είτε στο Νοσοκομείο Χίου (που αδυνατεί έτσι να αξιοποιήσει αυτή την  κληρονομιά ενώ πληθαίνουν οι ανάγκες του, την ίδια στιγμή που αρχοντικά (Βιτιάδικο) μετατρέπονται σε πατατοχώραφα, είτε στον Δήμο Χίου (Σχολική περιουσία).

  • Το θέμα του τουριστικού σχεδιασμού
    • Χωρίς όραμα και ταυτότητα ακόμα (Ομηρος-Μεσαιωνικός Χαρακτήρας του νησιού), χωρίς συμπερίληψη των νέων τάσεων των εναλλακτικών μορφών τουρισμού που αφενός επεκτείνουν την εποχικότητα , αφετέρου εμπλέκουν πιο ενεργά τον τοπικό πληθυσμό (γευσιγνωσία, τοπικά προϊόντα υψηλής ποιότητας) και δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας εφόσον ενθαρρύνουν τους νέους επαγγελματίες και την τεχνική εκπαίδευση κι  αίρουν την ερήμωση των χωριών. Χωρίς συμπερίληψη των περιπατητικών διαδρομών σαν κίνητρα για επιχειρηματικότητα στα απομακρυσμένα χωριά κι ένταξη τους στον σχεδιασμό των Leader αλιείας και των ΤΑπ τοκ.
    • 100.000 ευρώ η προβολή της Χίου κι ο τουρίστας φτάνοντας προσγειώνεται σε μια χαοτική κατάσταση, χωρίς χώρους υποδοχής κι ενημέρωσης ( welcoming and story telling center), αντικρύζει το φάντασμα του Ναυτικού Ομίλου Χίου , το αντίστοιχο φάντασμα του κτιρίου Γιαμού στην πλέον προβεβλημένη παραλία του Καρφά, τις κακοποιημένες από την άκριτη τουριστική εκμετάλλευση παραλίες της Αγίας Φωτιάς και της Κώμης όπου οι ομπρέλες κατέχουν περισσότερο χώρο από τον διαθέσιμο για ελεύθερη χρήση .
    • Η Ομογένεια για την Χίο παραμένει ένα κεφάλαιο χωρίς αναβάθμιση των δυνατοτήτων που προκυπτουν από την επισκεψιμότητα που τους διακρίνει ως προς το νησί μας και την δημιουργία μιας ιδιότυπης μορφής ιατρικού αλλά και γαμήλιου τουρισμού. 
    • Η αδυναμία επέκτασης αξιόπιστων δικτύων διασύνδεσης δεν βοήθησαν στην αξιοποίηση των τουριστικών νομάδων.

Προτάσεις για την ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΧΙΟΥ με βάση το τρίπτυχο Μεσαιωνική Χίος, Ναυτοσύνη και Θάλασσα, Ομηρος με στόχο την ανάπτυξη τουρισμού ευζωίας/ευεξίας με αντίστοιχες προτάσεις στα σχέδια Leader-ΤΑΠΤοΚ που βρίσκονται υπό εκπόνηση.

Α. Μεσαιωνική Χίος: Χαρακτηρίζει το μεγαλύτερο τμήμα του νησιού που με βάση τους ειδικούς έχει τη μεγαλύτερη πυκνότητα σε κάστρα, πύργους, πυργοκατοικίες, βίγλες στην Ελλάδα, και τα μοναδικά κατοικημένα καστροχώρια της νότιας Χίου. Σε αυτούς μπορούν να προστεθούν και οι μοναδικές βυζαντινές εκκλησίες (με κορυφαίο μνημείο τη χαρακτηρισμένη από την UNESCO Νέα Μονή) και να δημιουργηθεί ένα μοναδικό αφήγημα που να συνδεθεί με την ιστορία της μαστίχας, την ναυτοσύνη και τον πλούτο των κατοίκων όπως αποτυπώνεται και στο οικιστικό απόθεμα με τα αρχοντικά του Κάμπου, των Καρδαμύλων, της Χώρας, του Βροντάδου και όχι μόνο. 

Η ανάδειξη όλων αυτών των μνημείων με το κατάλληλο αφήγημα και η διασύνδεση τους με μονοπάτια (ήδη κατασκευάζεται ένα μεγάλο δίκτυο που διατρέχει μεγάλο τμήμα του νησιού), τα μοναδικά στοιχεία της φύσης που την μετατρέπουν σε «μυροβόλο» και «πολύχρωμη» (λαλάδες, εσπεριδοειδή, αρωματικά φυτά, μαστίχα, ορχιδέες κλπ), την οινική παράδοση του Οινοπίωνα που αναβιώνει στην Αμανή, την ανάδειξη των τοπικών προϊόντων (το μανταρίνι, τα χερίσια μακαρόνια, τη μαστίχα, τις ρέστες, το ούζο, τα παραδοσιακά γλυκά κουταλιού αλλά και τα καινοτόμα παρασκευάσματα, τα τυριά, τα αρωματικά φυτά, το μέλι κλπ) και της τοπικής γαστρονομίας μέσα από δράσεις όπως το φεστιβάλ κτηνοτροφίας και τη γαστρονομική κοινότητα Χίου (Taste like Chios), τα θερμά νερά των Αγιασμάτων κλπ δημιουργούν μια μοναδική σύνθεση πολιτισμού, περιβάλλοντος και παραγωγικής παράδοσης που θα παρέχει ευεξία στους επισκέπτες και ευζωία στους κατοίκους.

Β. Η ανάδειξη του Ομήρου ως ενός από τους γνωστότερους Ελληνες της αρχαιότητας σε παγκόσμιο επίπεδο μπορεί να δώσει μια διαφορετική διάσταση στο τουριστικό προϊόν του νησιού. Σε συνδυασμό με ανάδειξη της Βιβλιοθήκης Κοραή μπορεί να αποτελέσει τη βάση ενός πολιτιστικού προϊόντος για επισκέπτες με ειδικά ενδιαφέροντα (αρχαία γραμματεία) με την ίδρυση Κέντρου Ομηρικών Σπουδών και προβολής του Ομήρου.

Γ. Ως τρίτο άξονα δεν θα πρέπει να ξεχάσουμε τη θάλασσα (κοινός για όλα τα νησιά)  που στη περίπτωση της Χίου παίρνει μια μοναδική έκταση δίνοντας το προσωνύμιο «το νησί της ναυτοσύνης». Η δημιουργία του «Chios Marine forum” που θα συνδυάζει την ανάδειξη της μακρόχρονης παράδοσης (σε διασύνδεση με τα εξειδικευμένα μουσεία) και το σήμερα της ναυτοσύνης με έμφαση στην εκπαίδευση, αλλά και τον ναυταθλητισμό, τις καταδύσεις, τον αλιευτικό τουρισμό αξιοποιώντας με πολλούς τρόπους και τα Ψαρά με τις Οινούσσες. Σε συνδυασμό μάλιστα με ένα σχέδιο λειτουργικών αστικών αναπλάσεων και διάσωσης εμβληματικών κτιρίων που συνδέονται με αυτή θα υπάρξει η αναγκαία αναζωογόνηση στις εκτός πόλης περιοχές και ειδικά στη Βόρεια Χίο.  

Τη πρόταση αυτή κατέθεσε η ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗ ΠΟΛΙΤΩΝ στην ΕΤΑΧ που έχει αναλάβει το συντονισμό της διαβούλευσης και της επεξεργασίας των σχετικών σχεδίων προγραμμάτων που θα αποτελέσουν τη κύρια πηγή χρηματοδοτήσεων για το νησί μας τη τρέχουσα δεκαετία.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΕΡΓΑ

Οι πιο γρήγορες πτήσεις διαρκούν από 2 έως 20 λεπτά στον αέρα, με μία από αυτές να πραγματοποιείται πάνω από τα νερά του Αιγαίου....

ΧΙΟΣ

Ο Δήμος Χίου ενημερώνει ότι στα πλαίσια του έργου «Βελτίωση Ασφαλείας Οδών Δήμου Χίου», θα ξεκινήσει εργασίες στις παρακάτω οδούς: Α) Τμήμα της οδού...

ΠΕΡΙΕΡΓΑ

Τα ισραηλινά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι ένας στρατιωτικός οδηγός κατέγραψε αντιαεροπορικές συστοιχίες πυραύλων  του Iron Dome και έστειλε τις φωτογραφίες στο ψεύτικο  προφίλ μιας...

ΧΙΟΣ

ΣΑΒΒΑΤΟ – ΚΥΡΙΑΚΗ 27-28/4/2024 SATURDAY – SUNDAY 27-28/4/2024 ΚΑΡΥΕΣ ΧΙΟΣ – KARIES VILLAGE CHIOS  Ημέρα  Δράση  Ώρα  Τοποθεσία Πέμπτη 25/4/2024  Συνέντευξη Τύπου  12:00  Αίθουσα...

Advertisement