Ο ποινικολόγος Γιάννης Γλύκας μίλησε στην εκπομπή «Επίλογος» της ΕΡΤ του Απόστολου Μαγγηριάδη για την εξέλιξη της έρευνας και για την απόδοση ευθυνών στο δυστύχημα στα Τέμπη, που μετράει ήδη 43 νεκρούς.
«Εντελώς τυχαία θα σας πω ότι πριν 10 πριν. Πριν 15 μέρες περίπου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή φέρεται να αποφασίζει να παραπέμψει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης λόγω μη συμμόρφωσης με τους κανόνες για τις σιδηροδρομικές μεταφορές. Απλά έχει μια μικρή δυστυχώς σημασία σε σχέση με το τι συνέβη σήμερα. Στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης και βεβαίως στην εποχή που για όλα ενημερωνόμαστε από το κινητό μας τηλέφωνο, εδώ μιλάμε για απαρχαιωμένα σιδηροδρομικά δίκτυα, σε εποχές σύχγρονων ταχυτήτων και σύγχρονων τεχνολογιών. Με βάση το ερώτημα το οποίο τίθεται σε πρώτη φάση, φέρεται ο σταθμάρχης να αντιμετωπίσει τις κατηγορίες ανθρωποκτονίας κατά συρροή με ενδεχόμενο δόλο, θεωρώ, δεν θέλω να προδικάσει την κρίση του εισαγγελικού λειτουργού και της πρόκλησης κινδύνου, οι οποίοι έχουν να κάνουν με τις συγκοινωνίες και από τις οποίες που ήρθαν πολλαπλοί θάνατοι. Με την τελευταία τροποποίηση που έγινε στον Ποινικό Κώδικα το 2019, σε μια τέτοια περίπτωση και αν και εφόσον καταδικαστεί ο συγκεκριμένος άνθρωπος που ομολογεί μια πρώτη ευθύνη δική του, στα πλαίσια του δικού του ανθρώπινου λάθους, αλλά ένα λάθος πάρα πολύ σοβαρό, μπορεί να επιβληθεί όταν υπάρχουν πλείονες παθόντες και έχουμε πλείονες θανάτους, μπορεί να απαιτηθεί ακόμα και ισόβια κάθειρξη. Δεν θέλω να προδικάσω την κρίση αυτή στην παρούσα φάση, αν ασκηθεί δίωξη και φυσικά και αν καταδικαστεί για τα αδικήματα τα συγκεκριμένα».
Όσο για το αν περιμένει κι άλλες διώξεις, λέει:
«Είναι σίγουρο ότι θα επεκταθούν οι έρευνες 100%. Το θεωρώ βέβαιο. Αποκλείεται σε ένα τέτοιο πολύνεκρο δυστύχημα να μείνει σε ένα πρόσωπο η ποινική ευθύνη. Πρέπει να δούμε, αν και αν και εφόσον επιθεωρήθηκαν ποτέ σωστά αυτοί οι σιδηρόδρομοι, αν είχε ελεγχθεί πραγματικά αυτή η ασφάλεια των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών, αν δεν υπήρχαν ποτέ, αν υπήρχαν ποτέ εγκρίσεις ή πιστοποιήσεις ασφαλείας στο σιδηροδρομικό δίκτυο, αν η ανάδοχος εταιρεία προέβη στους απαραίτητους ελέγχους προκειμένου, όπως όφειλε, προκειμένου να ελαχιστοποιήσει την πιθανότητα ανθρώπινου λάθους. Και φυσικά να υπήρχαν αν υπήρχαν οι δικλείδες ασφαλείας εκείνες ώστε να μην έχουμε αυτό το οποίο λέτε και αυτό προξενεί την οργή όλου του για 12 λεπτά και για 20 χιλιόμετρα και σωστά να είναι στην ίδια ράγα δύο τρένα με τόσους ανθρώπους σε αντίθετη κατεύθυνση και να μην υπάρχουν δικλείδες ασφαλείας. Όλα αυτά φυσικά θα ελεγχθούν. Ένα είναι σίγουρο ότι θα εξελιχθεί. Θα εξελιχθεί με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο η ποινική έρευνα και πολύ άμεσα θα έχουμε και επέκταση θεωρώ του ελέγχου και ενδεχομένως της άσκησης ποινικών διώξεων».
Όσο για το αν μπορεί η Δικαιοσύνη γρήγορα να αποδώσει ευθύνες και να διερευνήσει τα πιθανά πεδία ευθυνών, ο κ. Γλύκας είπε:
«Είναι σίγουρο ότι μια δικογραφία η οποία γεννάται τώρα είναι σίγουρο θα επεκταθεί. Έχουμε την πρώτη φάση της προανάκρισης. Το προανακριτικό υλικό θα διαβιβαστεί συνολικά στον εισαγγελέα. Κάτι ακούγεται και για ειδικό εφέτη ανακριτή με βάση την απόφαση του Συμβουλίου Εφετών Λάρισας για ορισμό ειδικού εφέτη ανακριτή. Δεν ξέρω κατά πόσο είναι ακριβές αυτό. Είναι σίγουρο ότι δεν θα μείνει σε ένα πρόσωπο όλη αυτή η διαδικασία».