Στις 16/4/2025 πραγματοποιήθηκε η 1η συνάντηση – σύσκεψη μεταξύ : Ιδιωτικού Φορέα Τουρισμού Χίου, Ένωση Ξενοδόχων Χίου, Συλλόγου Ενοικιαζόμενων Δωματίων Χίου, Συλλόγου Καταστημάτων Υγειονομικού Ενδιαφέροντος, Συλλόγου Ενοικιαζόμενων Αυτοκινήτων Χίου, Σύλλογος Επαγγελματιών Καρφά – Αγίας Ερμιόνης – Μέγα Λιμνιώνα και Δήμαρχου Χίου, Περιφερειάρχη Βορείου Αιγαίου, Χωρικού Αντιπεριφερειάρχη Χίου και Κυβερνητικού Βουλευτή Χίου.
Η απεγνωσμένη προσπάθεια κάποιων κύκλων να μην γίνει, με εξαιρετικά άκομψο και απαξιωτικό τρόπο, (λες και οι 6 Σύλλογοι που αντιπροσωπεύουν την επιχειρηματική δραστηριότητα και την φωνή της Χίου είναι δυνατό να είναι καθοδηγούμενοι), τελικά δεν καρποφόρησε.
Η συζήτηση – σύσκεψη είχε οργανωθεί από τους Συλλόγους-Φορείς και ίσως για πρώτη φορά έγινε με προκαθορισμένο τρόπο : απευθείας ερωτήσεις προς τους ασκούντες την εξουσία, ώστε να αποφευχθούν οι μονόλογοι, να υπάρχει αμεσότητα και απαντήσεις στα καυτά θέματα που απασχολούν την Χίο σχετικά με τις πύλες εισόδου (προφανώς υπάρχουν και άλλα σοβαρά ζητήματα όπως το νερό κλπ τα οποία δεν ήταν της παρούσας).
Στην ουσία :
* Λιμένας Μεστών : η ερώτηση αφορούσε αν υπάρχει κάποιο πλάνο αξιοποίησης – χρηματοδότησης , αν προβλέπονται κτηριακές εγκαταστάσεις, αν υπάρχει πρόβλεψη για Πύλη Σένγκεν και ποιο το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης όλων αυτών.
Αναφέρθηκε ότι δεν υπάρχει κατατεθειμένο κάποιο σχέδιο για χρηματοδότηση και ότι για να γίνει Πύλη Σένγκεν ο Δήμος θα καταθέσει μελέτη προς έγκριση στα αρμόδια Υπουργεία τον Ιούλιο του 2025. Παρατήρηση : αναμένουμε να δούμε αν η πύλη Σένγκεν θα συνοδευτεί και με κτηριακά έργα πράγμα το οποίο ζητείται επιτακτικά.
* Λιμένας Χίου – ΤΕΛΩΝΕΙΟ : Η ερώτηση αφορούσε για ποιο λόγο υπάρχει τέτοια χρονική καθυστέρηση από την εξαγγελία (εδώ και δύο χρόνια) μέχρι την έναρξη των εργασιών, την ίδια στιγμή που τα νούμερα των επισκεπτών αυξάνονται από τα απέναντι παράλια και ζητούνται αγωνιωδώς σύγχρονες κτηριακές εγκαταστάσεις. Αναγνωρίστηκε η καθυστέρηση λόγω πολλαπλών εμπλεκόμενων υπηρεσιών και υπήρχε δέσμευση ότι οι εργασίες θα ξεκινήσουν εντός του έτους και ότι η εμπλοκή του Στρατού (ΜΟΜΚΑ) διασφαλίζει την ταχεία ολοκλήρωσή του. Από την πλευρά του ο Δήμαρχος εξέφρασε την αγωνία του για την ολική χρηματοδότηση του έργου (έχουν κατατεθεί στο λιμενικό ταμείο το 1/2 του συνολικού ποσού).
* Λιμένας Χίου – Μάστερ πλαν : Η ερώτηση αφορούσε για το αν είναι υλοποιήσιμο ένα τέτοιο μεγαλεπήβολο σχέδιο (ουσιαστικά το νέο λιμάνι και η ακτοπλοΐα μεταφέρεται μπροστά από το Ξενοδοχείο Χανδρή) που για να επιτευχτεί αυτό χρειάζεται θαλάσσιο μπάζωμα 40.000τμ! Ο κ. Μαλαφής είπε ότι το Μάστερ πλαν που είδε το φως της δημοσιότητας θα κατατεθεί τον Μάιο του 2025 προς τα αρμόδια υπουργεία (χρειάζεται έγκριση από 4 υπουργεία) και ότι το κόστος του συνολικού έργου δεν θα ξεπεράσει τα 30-35 εκατ. ευρώ γεγονός που το κάνει υλοποιήσιμο.
* Αδρανή υλικά : Τέθηκε το θέμα που αντιμετωπίζει η Χίος με την επάρκεια των αδρανών υλικών διότι πρακτικά κάθε έργο το οποίο είναι να γίνει, τελικά αμφισβητείται η υλοποίησή του. Ο κ. Βουρλής και προσωπικά ο κ. Μουτζούρης δεσμευτήκαν ότι θα επαναφέρουν άμεσα το θέμα δημιουργίας νέων λατομικών ζωνών στο περιφερειακό συμβούλιο.
* Απαλλοτριώσεις ιδιωτικών εκτάσεων στο αεροδρόμιο: Ζητήθηκαν εξηγήσεις για το πότε οι απαλλοτριώσεις, τις οποίες οι ίδιοι ιδιοκτήτες ζήτησαν να γίνουν, θα ενσωματωθούν στους λειτουργικούς χώρους του αερολιμένα και αν έχουν λάβει το σύνολο του χρηματικού ποσού . Ο κ. Μηταράκης διαβεβαίωσε ότι έχουν αποζημιωθεί πλήρως και ότι εστάλη εξώδικο τον Μάρτιο του 2025 προς τους ιδιοκτήτες ώστε να αποχωρήσουν . Σε περίπτωση που δεν το υλοποιήσουν θα γίνει διοικητική αποβολή και μέχρι τέλους του έτους (2025) οι εκτάσεις θα ενσωματωθούν στην λειτουργία του αερολιμένα.
* Παρκινγκ εξωτερικά του αερολιμένα : Τονίστηκε ότι η παρούσα κατάσταση είναι άκρως επικίνδυνη και υποβαθμισμένη . Από πλευράς Περιφέρειας και Δήμου υπήρξε απάντηση ότι υπάρχει πλάνο για παρκινγκ, μία πολύπλοκη ομολογουμένως λύση, με χαρακτηρισμό ζώνης λιμένα της περιοχής από τον βιολογικό και προς το νότο, ώστε να μπορέσει να τύχει χρηματοδότησης από την Περιφέρεια. Σε κάθε περίπτωση οι αποδόσεις των χώρων των απαλλοτριώσεων θα καθορίσουν και το τι μέλλει γενέσθαι. Η αξίωση των 6 Συλλόγων είναι η δημιουργία επαρκών χερσαίων χώρων για την εύκολη μετεπιβίβαση όσων ταξιδεύουν και εξεύρεση λύσης για την μακροχρόνια στάθμευση .
* Διάδρομος αεροδρομίου : Η κοινή διαπίστωση των συλλόγων ήταν ότι τα έργα του διαδρόμου κινούνται με εξαιρετικά αργό ρυθμό και ότι με βάση την καθημερινή εικόνα που όλοι οι Χιώτες βλέπουν δεν πρόκειται να είναι έτοιμος ούτε το τέλος του 2026, παρά την 28μηνη παράταση που δόθηκε. Ο κ. Μηταράκης τόνισε ότι σύντομα θα υπάρχει πρόοδος του έργου αφού μεταφέρεται υλικό από τους δανειοθαλάμους. Όμως παρά τις πιεστικές ερωτήσεις δεν μπόρεσε να δεσμευτεί ότι το έργο θα υλοποιηθεί στην ώρα του, δηλ. τον Δεκέμβρη του 2026.
Επίσης οι 6 σύλλογοι ανέφεραν ότι στον πόλεμο συμφερόντων που έχει ξεσπάσει μεταξύ εταιρειών κατασκευαστικής και αδρανών υλικών, ο Δήμος, η Περιφέρεια και η Κυβέρνηση δεν μπορούν να παραμένουν θεατές με μεγάλο χαμένο την Χιακή κοινωνία και πρέπει να αναλάβουν πρωτοβουλίες ώστε να βρεθεί λύση.
Μόνο για το Βόρειο Αιγαίο, για να μην αναφερθούν άλλες περιφέρειες πολύ πιο προηγμένες, η Σάμος υποδέχεται περίπου 150χιλ επισκέπτες με πτήσεις από το εξωτερικό και η Λέσβος γύρω στις 90χιλ κάθε χρόνο ενώ η Χίος ένα ολοστρόγγυλο μηδενικό. Η Χίος χάνει κάθε χρόνο έσοδα δεκάδων εκατομμυρίων και κάθε νέα καθυστέρηση από πλευράς ολοκλήρωσης του διαδρόμου πιέζει τις επιχειρήσεις του νησιού στα όρια της βιωσιμότητάς τους.
Κλείνοντας, ο κύριος στόχος της συνάντησης ήταν να τεθούν οι βάσεις συνεργασίας σε επίπεδο κορυφής, ασχέτως με τις όποιες διαφορές μπορεί να υπάρχουν, για έλεγχο, μόνιμη επικοινωνία και ενημέρωση της πορείας των έργων. Οι 6 σύλλογοι δεσμευτήκαν ότι θα βρίσκονται κοντά για να βοηθήσουν όπου χρειάζεται. Θα επικροτούν τα θετικά και θα είναι ιδιαίτερα καυστικοί στα αρνητικά.
οι φορείς – σύλλογοι :
- Ιδιωτικός Φορέας Τουρισμού Χίου
- Σύλλογος ξενοδόχων Χίου
- Σύλλογος Ενοικιαζόμενων Δωματίων Χίου
- Σύλλογος Καταστημάτων Υγειονομικού Ενδιαφέροντος
- Σύλλογος Ενοικιαζόμενων Αυτοκινήτων Χίου
- Σύλλογος Επαγγελματιών Καρφά – Αγ. Ερμιόνης – Μέγα Λιμνιώνα
