Η Χίος, πέρα από την ιστορία, τον πολιτισμό και τις φυσικές ομορφιές της, προσέλκυε ανέκαθεν επισκέπτες, ιδιαίτερα την καλοκαιρινή περίοδο. Τα τελευταία χρόνια ωστόσο, τα έθιμα και οι παραδόσεις των Αποκριών έχουν κερδίσει σημαντικό έδαφος, προκαλώντας το ενδιαφέρον πολλών Ελλήνων αλλά και ξένων επισκεπτών, μετακινώντας την έναρξη της τουριστικής περιόδου δύο περίπου μήνες νωρίτερα από το Πάσχα.
Η Μόστρα και οι αγάδες αποτελούν σημείο αναφοράς των Αποκριών και της Καθαράς Δευτέρας πανελλαδικώς, αλλά και των γειτόνων που κάθε χρόνο συρρέουν ανοργάνωτα ή και (πλέον) οργανωμένα για το τριήμερο στο νησί μας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν φέτος η συμμετοχή τουρκικής εταιρείας από τη Σμύρνη της Τουρκίας στη Μόστρα των Θυμιανών.
Αν και η ανοδική πορεία που διαγράφεται χρόνο με το χρόνο είναι δεδομένη, ειδικά μετά την καθιέρωση και εφαρμογή του μέτρου της Visa express για τους Τούρκους πολίτες, με πρωτοβουλία της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, η φετινή χρονιά προκαλεί αρκετά ερωτηματικά.
Συγκεκριμένα, το τριήμερο του 2024 μεταξύ 15 και 17 Μαρτίου, το νησί μας υποδέχθηκε συνολικά 1590 επισκέπτες από την Τουρκία, ενώ φέτος, το αντίστοιχο τριήμερο επισκέφθηκαν το νησί μας 1300 Τούρκοι πολίτες. Σημειώθηκε, δηλαδή, μείωση περίπου 20% σε σχέση με τις αντίστοιχες ημέρες της περσινής χρονιάς. Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι πολλά.
Άραγε το γεγονός ότι η εστίαση και οι επιχειρήσεις στο σύνολο τους παρέμειναν κλειστές την Παρασκευή, συνέβαλε καθοριστικά στη φετινή μείωση; Λαμβάνοντας υπόψη, όπως είναι φυσικό, το ότι τα οργανωμένα τουλάχιστον γκρουπ που επισκέφθηκαν το νησί μας, θα είχαν ενημερωθεί σχετικά με τις γενικευμένες απεργίες.
Εξετάζοντας τα φετινά δεδομένα μετά το τριήμερο των αποκριών, αξίζει να αναρωτηθούμε, εάν τελικά είμαστε έτοιμοι να υποστηρίξουμε το μαζικό τουρισμό που επιθυμεί η πλειονότητα της κοινωνίας. Φυσικά, ο λαός έχει κάθε δικαίωμα να εκφράζει τις ανησυχίες του. Την ίδια στιγμή, όμως, εφόσον επιθυμούμε την πρόοδο και την ανάπτυξη του τόπου μας, οφείλουμε να βρίσκουμε λύσεις και εναλλακτικές που θα ενισχύουν την συλλογική αυτή προσπάθεια. Η Χίος μπορεί να αντλήσει διδάγματα από την πρόσφατη εμπειρία της, καθώς η τουριστική ανάπτυξη αποτελεί για πολλούς βασική προτεραιότητα. Τέλος, κρίσιμη είναι και η στρατηγική καθορισμού του τουριστικού προϊόντος του νησιού, από τους επαγγελματίες του κλάδου, ώστε να προσελκύουμε περισσότερους επισκέπτες καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
