Με το βλέμμα στραμμένο στον Ιούλιο του 2025, η δημοτική αρχή Χίου εντείνει τις εργασίες στους παιδικούς σταθμούς του νησιού, με στόχο την πλήρη εναρμόνιση με τις εθνικές τεχνικές και λειτουργικές προδιαγραφές. Η πρόοδος και το χρονοδιάγραμμα των παρεμβάσεων παρουσιάστηκαν αναλυτικά από τον αρμόδιο αντιδήμαρχο Πρόνοιας, κ. Αργύρη Γιαμά, σε σημερινή συνέντευξη Τύπου.
Όπως εξήγησε, οι παρεμβάσεις υπαγορεύονται από το Π.Δ. 99/2017, το οποίο απαιτεί ουσιαστικές τροποποιήσεις στις υποδομές και τη λειτουργία των παιδικών σταθμών. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης μέχρι την καταληκτική ημερομηνία, οι σταθμοί θα χάσουν την άδεια λειτουργίας τους.
Από την αδράνεια στην επιτάχυνση
Η πορεία του έργου δεν ξεκίνησε με τους καλύτερους οιωνούς. Αν και είχε δημοπρατηθεί από τον Σεπτέμβριο του 2023, οι εργασίες είχαν ουσιαστικά “παγώσει” μέχρι τις αρχές του 2024, με μόλις έναν εργολάβο να έχει εγκατασταθεί. Από τότε, η νέα δημοτική αρχή επιδόθηκε σε έναν αγώνα επιτάχυνσης, ξεκινώντας από τον σταθμό Φλοίσκου, ο οποίος παραδόθηκε εντός θέρους 2024.
Ακολούθησαν οι σταθμοί Βαρβασίου και Καλλιμασιάς, όπου οι εργασίες ολοκληρώθηκαν εκμεταλλευόμενες τις σχολικές διακοπές. Πλέον, απομένουν οι μονάδες σε Ομηρούπολη και Καλουτά, οι οποίες θα πρέπει να είναι πλήρως έτοιμες μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου 2025.
Στοχευμένες παρεμβάσεις με σεβασμό στη λειτουργία
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, οι εργασίες στην Ομηρούπολη θα ξεκινήσουν στα μέσα Ιουλίου με χρονικό ορίζοντα 10 ημερών, ενώ ο σταθμός Καλουτά αναμένεται να παραδοθεί έως το φθινόπωρο. Ο αντιδήμαρχος διαβεβαίωσε ότι θα υπάρξει ελάχιστη διακοπή της λειτουργίας και οι γονείς έχουν ήδη ενημερωθεί.
«Δεν είναι απλώς τυπική συμμόρφωση», ξεκαθάρισε ο Αργύρης Γιαμάς. «Πρόκειται για μια συνολική αναβάθμιση των συνθηκών φροντίδας των παιδιών. Και δεν υπάρχει περιθώριο για ολιγωρία.»
Εκ βάθρων ανασχεδιασμός των εγκαταστάσεων
Την τεχνική φύση του έργου ανέλαβε να εξηγήσει ο αρχιτέκτονας Πάρις Βελλιανίτης, ο οποίος έκανε λόγο για συνολική ανασυγκρότηση των κτιρίων. Σε αρκετές περιπτώσεις χρειάστηκε να κατεδαφιστούν εσωτερικά διαχωριστικά και να επανασχεδιαστούν οι χώροι, ώστε να πληρούνται οι αυστηρές προδιαγραφές του διατάγματος.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι αρκετοί από τους σταθμούς δεν είχαν υποστεί ουσιαστική ανακαίνιση εδώ και δεκαετίες, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα τον σταθμό Φλοίσκου, που χρονολογείται από τις αρχές του 20ού αιώνα.
Γραφειοκρατικά εμπόδια και ελλείψεις προσωπικού
Ωστόσο, οι καθυστερήσεις δεν ήταν μόνο αποτέλεσμα τοπικής ολιγωρίας. Ο κ. Βελλιανίτης αναφέρθηκε σε γενικότερα προβλήματα του δημοσίου τομέα, όπως η έλλειψη μηχανικών και η πολυπλοκότητα των διοικητικών μεταβιβάσεων. «Το νομικό πρόσωπο που είχε την ευθύνη του έργου καταργήθηκε και όλες οι αρμοδιότητες πέρασαν στον Δήμο, προκαλώντας σύγχυση και καθυστερήσεις», σχολίασε.
Παρά τα εμπόδια, τόσο ο αντιδήμαρχος όσο και ο αρχιτέκτονας εξέφρασαν αισιοδοξία για την ολοκλήρωση των έργων στον προβλεπόμενο χρόνο, επισημαίνοντας ότι πρόκειται για μια ουσιαστική επένδυση στην ασφάλεια, την παιδαγωγική ποιότητα και την καθημερινότητα των παιδιών και των οικογενειών τους.
