Connect with us

Hi, what are you looking for?

ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Χαμηλά τα ποσοστά ανακύκλωσης για τη Χίο – Στόχος να ανέλθουν στο 20% μέχρι το τέλος του 2023

Όραμα της ΔΙΑΝΟΧ Α.Ε. να σταματήσει η πρακτική του 80% ταφή και 20% ανακύκλωση

Ρεπορτάζ: Ραφαέλα Βατάκη

O Πρόεδρος της ΔΙΑΝΟΧ Α.Ε., κ. Φώτης Γιαννίρης, σε συνέντευξη που παραχώρησε στα τοπικά μέσα αναφέρθηκε στον φορέα, το πρόγραμμα και τις ενέργειες που ακολουθεί, καθώς και στα μείζονα θέματά του.

Συγκεκριμένα, επεσήμανε ότι η ΔΙΑΝΟΧ πρόκειται για έναν φορέας διαχείρισης στερεών απορριμμάτων που ακολουθεί το νομικό πλαίσιο, εφαρμόζοντας τις ευρωπαϊκές και ελληνικές οδηγίες, καθώς και τον δεκατετή εθνικό σχεδιασμό διαχείρισης αποβλήτων.

«Μαζί με τους συνεργάτες μου φτιάξαμε ένα πλάνο διαχείρισης, λειτουργικό για όλα τα στερεά απόβλητα. Σε επικοινωνία με το υπουργείο Περιβάλλοντος καταθέσαμε μία ολοκληρωμένη πρόταση για το που βρισκόμαστε, τι θέλουμε και που πρέπει να φτάσουμε», ένα αίτημα το οποίο τελικά έγινε δεκτό.

Οι Φούρνοι και η Ικαρία είναι οι περιοχές που εντάχθηκαν στο πρόγραμμα της Χίου, με τη ΔΙΑΝΟΧ να είναι υποχρεωμένη τόσο να διαχειριστεί τα απορρίμματα  των παραπάνω τόπων, όσο κι αυτά της Χίου που πήγαιναν στο ΧΥΤΑ και θάβονταν.

«Πλέον, έχουμε ξεχωρίσει το κάθε ρεύμα, χώρια τα ογκώδη, χώρια τα οικιακά απορρίμματα, χώρια τα ανακυκλώσιμα. Μέχρι τώρα στη Χίο η ανακύκλωση δεν υπήρχε. Έχουμε κατασκευάσει το εργοστάσιο διαλογής των ανακυκλώσιμων υλικών, με αυτά να μεταφέρονται στην Αθήνα διαλεγμένα, δεματοποιημένα προς τις αρμόδιες εταιρείες», υπογραμμίζοντας πως πρόκειται για μία διαδικασία που έχει ρίξει το κόστος μεταφοράς και πως νομικά και θεσμικά ο συγκεκριμένος φορέας καλύπτεται από την πολιτεία, προσπαθώντας να καλύψει το χαμένο έδαφος της προηγούμενης 20ετίας.

Ο κ. Γιαννίρης υποστήριξε ότι στο τέλος πάντα κρίνεται το αποτέλεσμα και πως εάν δεν είχαν προχωρήσει σε όλες αυτές τις κινήσεις, σήμερα η ΔΙΑΝΟΧ δεν θα υπήρχε. Στη συνέχεια, αναφέρθηκε στη σημαντικότητα δημιουργίας και εγκατάστασης του ΧΥΤΑ, καθώς εάν απουσίαζε από τη Χίο θα υπήρχαν προβλήματα, όπως  ανεξέλεγκτες χωματερές, μεγάλα και βαριά πρόστιμα στους Δήμους που φτάνουν έως και 600.000 ευρώ.

«Αναλογιστείτε τι ποσά θα πλήρωνε ο Δήμος Χίου. Ένα ποσό που δεν θα μπορούσαμε να το διαχειριστούμε, γιατί θα έφτανα κοντά στα 5 εκ. ευρώ. Γι’ αυτό εμείς είμαστε εδώ για να δώσουμε λύσεις σε όλα τα προβλήματα των απορριμμάτων, φέροντας σιγά σιγά όλα τα συστήματα εναλλακτικής διαχείρισης».

Έπειτα από συμφωνία του Δήμου Χίου με τα παραπάνω συστήματα, αποφασίστηκε πως όσα μπάζα συγκεντρώνονται, θα μεταφέρονται στη μοναδική εγκατάσταση της Χίου. Επομένως, ο συγκεκριμένος όγκος που θάβονταν στο ΧΥΤΑ, τώρα έχει βγει εκτός, όπως τα ογκώδη που τα διαχειρίζονται με άλλο τρόπο.

Στόχος τους είναι να αυξήσουν τα ποσοστά ανακύκλωσης για το νησί της Χίου και από τους 1.000 τόνος χύμα ανακυκλώσιμων υλικών που μεταφέρονται στην Αθήνα, να ανέλθουν το 2022 με τη βοήθεια των δημοτών στους 5.000 τόνους.

«Είμαστε οι πρώτοι στη νησιωτική Ελλάδα που θα κατασκευάσουμε μονάδα επεξεργασίας απορριμμάτων, όπου μέσα από αυτό το εργοστάσιο θα ανακτώνται τα ανακυκλώσιμα υλικά και τα υπόλοιπα που θα είναι κακής ποιότητας θα δεματοποιούνται και θα εξάγονται σε μονάδες θερμικής επεξεργασίας, εκτός Χίου», σημειώνοντας ότι το κύτταρο του ΧΥΤΑ θα έχει τεράστιο όγκο και πολλά χρόνια διάρκεια ζωής στο μέλλον.

Παρά τι προσπάθειες που γίνονται καθημερινά, τα ποσοστά της ανακύκλωσης παρατηρούμε να είναι χαμηλά και ανέρχονται στα 3-5%. Ωστόσο, ο κ. Γιαννίρης δήλωσε ότι πλέον θα γίνουν αρκετές δράσεις με στόχο το ποσοστό να ξεπεράσει για αρχή το 20% μέχρι το τέλος του 2023. «Η στόχευση, φυσικά, είναι το 30% του εθνικού σχεδιασμού. Η ανακύκλωση έχει πολύ δουλειά μπροστά της. Ήδη έχουμε προχωρήσει σε σχετικές δράσεις», κατέληξε.

«Υπάρχει πολύ συγκεκριμένη στοχοπροσήλωση με κλίμακες οικονομίας»

Τέλος, για τα τεχνικά ζητήματα αναφέρθηκε ο Διευθυντής Σχεδιασμού Ανάπτυξης της εταιρείας, ο κ. Ηλίας Βορριάς. Ειδικότερα, ενημέρωσε τα τοπικά μέσα ότι το Ολοκληρωμένο Σχέδιο Διαχείρισης των Απορριμμάτων περιλαμβάνει όλες τις εργασίες της εναλλακτικής διαχείρισης: από την προσωρινή εναπόθεση, στη συλλογή – μεταφορά, στη μεταφόρτωση, στην επεξεργασία και αξιοποίηση των ανακυκλώσιμων υλικών.

«Η ΔΙΑΝΟΧ το εφαρμόζει με τον μέγιστο τρόπο για την προστασία του περιβάλλοντος και το συμφέρον του πολίτη. Αυτή τη στιγμή απαιτείται ο βέλτιστος τρόπος άσκησης της πολιτικής για την περιβαλλοντική προστασία».

Σύμφωνα με τον κ. Βορριά, οι Δήμοι έχουν τη δυνατότητα να πληρώνουν λιγότερα, αφού πλέον εφαρμόζεται το σύστημα «Πληρώνω όσο πετάω». Επίσης, επιβάλλονται περισσότερα τέλη ταφής, προκειμένου να ανατρέψουν την πρακτική του 80% ταφή και 20% ανακύκλωση και υπάρχει διαθέσιμος χώρος, ώστε να τοποθετηθούν οι κάδοι για τη χωριστή συλλογή των τεσσάρων ρευμάτων (χαρτί, πλαστικό, αλουμίνιο, γυαλί).

«Στόχος του φορέα δεν είναι παρά μόνο να έρθει η ανακύκλωση στη καθημερινότητα όλων. Ο φορέας αναπτύσσεται μέρα με την μέρα σε επίπεδο διαχειριστικό, λειτουργικό, υποδομών και στελέχωσης», καταλήγοντας ότι ο φορέας προσπαθεί να διαδραματίσει τον ρόλο του στο Βορειοανατολικό Αιγαίο και να αφήσει πίσω τις πρακτικές εκείνες που οδήγησαν την χώρα στις τελευταίες θέσεις της ανακύκλωσης σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Παρουσιάστηκε η νέα πεζοπορική διαδρομή της Χίου «Λιθί-Αγιάσματα», μία διαδρομή 92 χιλιομέτρων η οποία βρίσκεται πλέον στη φάση της οριστικής της ολοκλήρωσης. Δημοσιογράφοι από το...

ΑΥΤΟΚΙΝΗΣΗ

Το Piaggio Style Center δημιούργησε ένα μοντέλο στο οποίο οι συλλέκτες έχουν ήδη στραμμένο το βλέμμα τους επειδή θα κατασκευαστεί σε περιορισμένο αριθμό για...

ΑΥΤΟΚΙΝΗΣΗ

Το δεύτερο μοντέλο που κατασκευάζεται στην πλατφόρμα Large Architecture της Mazda μετά το CX-60, το νέο CX-80 είναι το πιο ευρύχωρο αυτοκίνητο που διαθέτει...

ΑΥΤΟΚΙΝΗΣΗ

Η Kosmocar- Volkswagen παρουσιάζει τα “Volkswagen Deals” και καθιστά την απόκτηση κάθε ετοιμοπαράδοτου μοντέλου Volkswagen πιο εύκολη από ποτέ. Με το πρόγραμμα “Volkswagen Deals”,...

Advertisement