Οι συνήθειές μας αναφορικά με την φόρτιση των συσκευών είναι συγκεκριμένες, ωστόσο κάποιες μπορεί να καταστρέφουν τελικά τις μπαταρίες.
Όπως είναι γνωστό, οι δυνατότητες των μπαταριών λιθίου μειώνονται με το πέρασμα του χρόνου.
Ωστόσο, υπάρχουν τρόποι η ζωή τους να «παραταθεί» με μερικές απλές αλλαγές σε ό,τι αφορά τον τρόπο φόρτισής τους.
Έτσι, όπως εξηγούν στην Washington Post οι επιστήμονες που μελετούν τις μπαταρίες λιθίου, ο Gregory Keoleian του πανεπιστημίου του Μίσιγκαν και ο Michael Pecht του πανεπιστημίου του Μέριλαντ, οι τρεις βασικοί παράγοντες που επηρεάζουν τις μπαταρίες των συσκευών είναι:
- η θερμοκρασία
- η κατάσταση φόρτισης
- το πόσο συχνά τις φορτίζουμε
Οι ίδιοι σημειώνουν ότι πρέπει να ακολουθούμε πιστά τις συγκεκριμένες οδηγίες των παρασκευαστών.
Όμως, υπάρχουν κάποιες γενικές συμβουλές που μπορούν να βοηθήσουν, αποσαφηνίζουν.
Να μην γίνεται φόρτιση αν η μπαταρία δεν πέσει στο 20%
Οι συσκευές κατασκευάζονται με έναν αριθμό – στόχο για τις φορές που η μπαταρία μπορεί να αποφορτιστεί και να επαναφορτιστεί πλήρως. Συνήθως είναι από 300 έως 1.000.
Ένας βασικός κανόνας είναι: μην αρχίζετε τη φόρτιση προτού η μπαταρία φτάσει περίπου στο 20% και προσπαθήστε να τη σταματάτε όταν φτάνει περίπου στο 80%.
«Είναι καλύτερα να φορτίζετε ακριβώς προτού χρησιμοποιήσετε τη συσκευή. Αυτό είναι το ιδανικό», σημειώνει ο Keoleian.
Συν τοις άλλοις, ισχύει ότι όσο πιο αργά γίνεται η φόρτιση, τόσο λιγότερη ζημιά προκαλείται στην μπαταρία.
Ορισμένες συσκευές πωλούνται με τη δυνατότητα γρήγορης φόρτισης. Η ταχύτητα σίγουρα είναι κάτι καλό όταν βιάζεται κάποιος, αλλά οι ειδικοί συμβουλεύουν να αποφεύγεται αυτό, όταν δεν υπάρχει ανάγκη.
Μην το αφήνετε στην πρίζα όταν φτάσει στο 100%
Αρκετοί φορτίζουμε τις συσκευές κατά τη διάρκειας της νύχτας, ενώ κοιμόμαστε. Αλλά μετά τις έχουμε στη φόρτιση καθ’ οδόν προς τη δουλειά, ή όλη ημέρα στο γραφείο. «Αποφεύγετε να κρατάτε τις συσκευές διαρκώς στην πρίζα», λέει ο Keoleian, γιατί αυτό μπορεί να εξασθενήσει τις δυνατότητες της μπαταρίας.
Αλλά και το αντίστροφο ισχύει. Όταν αδειάζει εντελώς μια μπαταρία, αυτό επίσης είναι επιβαρυντικό. Επίσης, δεν ισχύει ο μύθος ότι περιστασιακά καλό είναι να αποφορτίζεται πλήρως και να επαναφορτίζεται η μπαταρία. Αυτό ισχύει για τις μπαταρίες μόλυβδου και όχι για τις λιθίου που έχουν πλέον οι περισσότερες φορητές συσκευές.
Ο Pecht συνιστά οι συσκευές που δεν πρόκειται να χρησιμοποιήσει κάποιος για κάποιο διάστημα να αποθηκεύονται με φορτισμένες περίπου στο 50%. Αυτό σημαίνει ότι δεν είναι καλή ιδέα να μένουν στην πρίζα, όταν δεν πρόκειται να χρησιμοποιηθούν.
Να μην υπερθερμαίνονται οι μπαταρίες
Για τις μπαταρίες, η ιδανική θερμοκρασία είναι οι 22 βαθμοί Κελσίου, ή και πιο χαμηλά. Είναι ιδιαίτερα κακό να εκτίθενται σε θερμοκρασίες πάνω από 32 βαθμούς, για παράδειγμα στο αυτοκίνητο σε μια ζεστή καλοκαιρινή ημέρα.
Οι πιο χαμηλές θερμοκρασίες δεν είναι τόσο επιβαρυντικές, αν και κάποιοι κατασκευαστές συμβουλεύουν να μην γίνεται φόρτιση σε ακραίο ψύχος. Ο Pecht λέει ότι αποθηκεύει τις μπαταρίες που δεν χρησιμοποιεί στο ψυγείο. Απλά βεβαιωθείτε ότι δεν εκτίθενται στην υγρασία, που θα μπορούσε να προκαλέσει διάβρωση.
Φόρτιση νέων συσκευών – Η τεχνολογία τους «βοηθά»
Την τελευταία δεκαετία, συσκευές όπως smartphone και laptop, έχουν γίνει πιο «έξυπνες» σε ό,τι αφορά τη φόρτιση – και αυτόματα αποφεύγονται, από τον σχεδιασμό τους, κάποια από τα προαναφερόμενα λάθη.
Έτσι, αρκετά laptop «γνωρίζουν» πότε να σταματήσουν να φορτίζονται και να κρατούν την μπαταρία κάτω από το 100% – αν και ο Keoleian τονίζει ότι παραμένει μια καλή ιδέα να αποσυνδέονται από την πρίζα περιστασιακά.
Επισκευάστε ή αλλάξτε την μπαταρία
Όταν τελικά η μπαταρία καταστραφεί από τη χρήση, δεν χρειάζεται απαραίτητα να πεταχτεί η συσκευή. Ρωτήστε τον κατασκευαστή εάν μπορείτε να αντικαταστήσετε την μπαταρία, ή απευθυνθείτε σε ειδικό για την επισκευή της.
Σημειώνεται ότι η αλλαγή της μπαταρίας κάθε λίγα χρόνια, διατηρώντας τη συσκευή, δεν είναι μόνο οικονομική λύση, αλλά ωφελεί και το περιβάλλον.
Με πληροφορίες από Washington Post