Έρευνα: Πώς η κλιματική κρίση τροφοδοτεί τα ακραία καιρικά φαινόμενα

Μια νέα ανάλυση εκατοντάδων επιστημονικών μελετών που πραγματοποίησε ο Guardian, καταδεικνύει πώς οι τεράστιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα τροφοδοτούν τα καταστροφικά ακραία καιρικά φαινόμενα.

Τα δεδομένα των μελετών αυτών αποδεικνύουν ότι η κλιματική κατάρρευση καταστρέφει ήδη οικονομίες και κοστίζει δεκάδες χιλιάδες ζωές κάθε χρόνο. Οι επιστήμονες προειδοποιούν ότι η συνεχιζόμενη άρνηση των κυβερνήσεων να δράσουν αποφασιστικά, θα αποδειχθεί καταστροφική για την ανθρωπότητα.

Το πιο ανησυχητικό είναι ότι όλα αυτά συμβαίνουν με μια αύξηση μόλις 1 βαθμό Κελσίου στη μέση θερμοκρασία του πλανήτη. Η υπερθέρμανση τροφοδοτεί τα ακραία καιρικά φαινόμενα και αυτό συμβαίνει με «εκπληκτική ταχύτητα», προειδοποιούν οι επιστήμονες.

«Ο κόσμος αλλάζει γρήγορα και μας βλάπτει ήδη – αυτή είναι η ωμή διαπίστωση», δήλωσε ο καθηγητής Μάαρτεν βαν Άαλστ, διευθυντής του Διεθνούς Κέντρου για το Κλίμα του Ερυθρού Σταυρού και της Ερυθράς Ημισελήνου.

Ο κόσμος βρίσκεται επί του παρόντος σε τροχιά ανόδου της θερμοκρασίας κατά τουλάχιστον 2,5 βαθμούς Κελσίου. Με βάση όσα έχουμε βιώσει μέχρι σήμερα, αυτό θα επιφέρει θάνατο και καταστροφή πολύ μεγαλύτερη από αυτή που ήδη έχουμε βιώσει.

Ο ιστότοπος πληροφοριών για το κλίμα Carbon Brief συνέταξε μια νέα βάση δεδομένων με μελέτες απόδοσης περισσότερων από 500 περιβαλλοντικών γεγονότων και μοιράστηκε τα αποτελέσματα με τον Guardian. Όπως αναφέρει η εφημερίδα, η ανάλυση της βάσης δεδομένων και οι συνεντεύξεις με κορυφαίους επιστήμονες καταδεικνύουν ότι βρισκόμαστε ήδη στην εποχή του κλιματικού θανάτου και της καταστροφής.

Τα μέχρι πρότινος σπάνια φαινόμενα συμβαίνουν σε πλανητική κλίμακα. Η σειρά των θερμών ετών ρεκόρ της Γης από το 2014 έως το 2016 θα είχε ελάχιστες πιθανότητες να συμβεί – λιγότερο από 0,03% – χωρίς την ανθρωπογενή υπερθέρμανση, διαπίστωσαν οι ερευνητές. Μια άλλη μελέτη διαπίστωσε ότι σε πολλές περιοχές, οι θερμότερες ημέρες και εποχές «δεν θα είχαν εμφανιστεί εδώ και χιλιάδες χρόνια» χωρίς την υπερθέρμανση του πλανήτη.

Το κόστος

Οι επιστήμονες μόλις τώρα αρχίζουν να συνδέουν άμεσα την ανθρωπογενή κλιματική αλλαγή με τους θανάτους ανθρώπων. Σύμφωνα με την πρώτη μεγάλης κλίμακας μελέτη, πάνω από το ένα τρίτο των θανάτων που σχετίζονται με τη ζέστη και που σημειώθηκαν από το 1991 έως το 2018, ήταν εξαιτίας της ανθρωπογενούς υπερθέρμανσης του πλανήτη. Η συγκεκριμένη μελέτη κάλυψε 732 περιοχές σε 43 χώρες. Εξαιτίας της έλλειψης δεδομένων, οι ερευνητές δεν μπορούν να υπολογίσουν ακριβώς τον αριθμό θανάτων παγκοσμίως, αλλά σύμφωνα με μια πρόχειρη εκτίμηση, κυμαίνονται σε περισσότερους από 100.000 ετησίως.

«Αυτοί οι θάνατοι έχουν συμβεί με μια μέση αύξηση της παγκόσμιας θερμοκρασίας μόνο κατά 1 βαθμό Κελσίου, η οποία είναι χαμηλότερη ακόμη και από τους αυστηρότερους κλιματικούς στόχους που περιγράφονται στη Συμφωνία του Παρισιού (1,5-2C) και είναι ένα κλάσμα αυτού που μπορεί να συμβεί εάν οι εκπομπές παραμείνουν ανεξέλεγκτες», δήλωσε η Δρ. Άνα Μαρία Βιτσέντο-Καμπρέρα, ερευνήτρια στο Πανεπιστήμιο της Βέρνης και επικεφαλής της μελέτης.

Τα ακραία καιρικά φαινόμενα καταστρέφουν επίσης σπίτια, επιχειρήσεις, δρόμους, γέφυρες και πολλά άλλα, και οι ερευνητές έχουν αρχίσει να υπολογίζουν και αυτό το κόστος. Για παράδειγμα, το κλιματικό κόστος του τυφώνα Χάρβεϊ ύψους 67 δισ. δολαρίων οφείλεται εν μέρει στο ότι η υπερθέρμανση αύξησε τις ακραίες βροχοπτώσεις κατά περίπου 20%.

Οι τροφές στις οποίες βασιζόμαστε επίσης καταστρέφονται από την υπερθέρμανση του πλανήτη. Μεταξύ 1991 και 2017, 27 δισεκατομμύρια δολάρια ασφαλισμένων καλλιεργειών στις ΗΠΑ, χάθηκαν ως αποτέλεσμα των εκπομπών του θερμοκηπίου. Αγρότες στη Νέα Ζηλανδία έχασαν 185 εκατ. δολάρια σε καλλιέργειες λόγω της επιδείνωσης της ξηρασίας από την κλιματική κρίση από το 2010 έως το 2017.

Οι επιστήμονες ανησυχούν όλο και περισσότερο ότι η σταθερή αύξηση της μέσης θερμοκρασίας του πλανήτη δεν αντικατοπτρίζεται από μια σταδιακή αύξηση των ακραίων καιρικών φαινομένων, αλλά επιφέρει έκτακτα γεγονότα.

«Βλέπουμε τόσο συχνά πράγματα που μας εκπλήσσουν», δήλωσε ο βαν Άαλστ.

«Οι θερμικές τάσεις στη δυτική Ευρώπη, για παράδειγμα, είναι τόσο πολύ ταχύτερες απ’ ό,τι θα περιμέναμε σύμφωνα με τα μαθηματικά μοντέλα», τόνισε.

Επιπλέον, οι ερευνητές πιστεύουν ότι τα μοντέλα δεν αποτυπώνουν ακόμη όλους τους παράγοντες που εμπλέκονται.

Ο βαν Άαλστ δήλωσε ότι είναι ζωτικής σημασίας να θυμόμαστε ότι αυτά τα γεγονότα που προκαλούνται από το κλίμα δεν δρουν μόνα τους, αλλά εντείνουν άλλα προβλήματα.

«Για παράδειγμα, υπάρχει τρομερή πείνα στο Κέρας της Αφρικής, με κυριολεκτικά χιλιάδες ανθρώπους να πεθαίνουν αυτή τη στιγμή και το ενδεχόμενο να πεθάνουν εκατοντάδες χιλιάδες ακόμη», είπε.

«Αυτό οφείλεται εν μέρει στην ξηρασία και σε άλλους κινδύνους που σχετίζονται με το κλίμα όπως οι πλημμύρες και η επιδρομή ακρίδων», σημείωσε.

Τα ακραία καιρικά φαινόμενα έχουν εντείνει τα προβλήματα που προκαλούνται από τις συγκρούσεις, την αύξηση της ακραίας φτώχειας που σχετίζεται με την πανδημία της Covid-19 και τις υψηλές τιμές των τροφίμων λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, πρόσθεσε.

(Orlando SIERRA / AFP)

Ποια είναι τα βασικά ευρήματα της ανάλυσης

– Δώδεκα γεγονότα που θα ήταν πρακτικά αδύνατα χωρίς την ανθρωπογενή αποσταθεροποίηση του κλίματος, καλύπτουν όλο τον πλανήτη και περιλαμβάνουν τα έντονα κύματα καύσωνα στη Βόρεια Αμερική, την Ευρώπη και την Ιαπωνία, την άνοδο της θερμοκρασίας στη Σιβηρία και στη θάλασσα στα ανοικτά της Αυστραλίας.

– Το 71% των 500 ακραίων καιρικών φαινομένων και τάσεων που περιλαμβάνονται στη βάση δεδομένων, έγιναν πιο πιθανά ή πιο σοβαρά λόγω της ανθρωπογενούς κλιματικής αλλαγής, συμπεριλαμβανομένου του 93% των κυμάτων καύσωνα, του 68% των ξηρασιών και του 56% των πλημμυρών ή των έντονων βροχοπτώσεων. Μόνο το 9% των φαινομένων ήταν λιγότερο πιθανά, κυρίως ψυχρές καταιγίδες και χιονοθύελλες.

Ένας στους τρεις θανάτους που προκλήθηκαν από τις υψηλές θερμοκρασίες τις τελευταίες τρεις δεκαετίες, ήταν αποτέλεσμα της ανθρωπογενούς υπερθέρμανσης του πλανήτη.

– Η υπερθέρμανση πλήττει τον πλανήτη για πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα απ’ ό,τι υπέθεταν οι επιστήμονες. Όπως επισημαίνουν οι μελέτες, η επιρροή της κλιματικής κρίσης ξεκίνησε ήδη από τους καύσωνες και τις ξηρασίες που προκάλεσαν το διαβόητο «Dust Bowl», μια περίοδος καταιγίδων σκόνης που έβλαψαν σε μεγάλο βαθμό την οικολογία και τη γεωργία των αμερικανικών και καναδικών λιβαδιών, στα μέσα της δεκαετίας του 1930.

ΠΗΓΗ: Guardian