Παρά την πρόσφατη κυβερνητική πρωτοβουλία για μείωση των λιμενικών τελών, με σκοπό τη συγκράτηση των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια από την 1η Μαΐου, η κατάσταση παραμένει ρευστή. Πηγές με γνώση της αγοράς χαρακτηρίζουν την παρέμβαση ως «ασπιρίνη» μπροστά στις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος, με τους ακτοπλόους να εξετάζουν ήδη σενάρια αυξήσεων μέσα στους επόμενους μήνες.
«Δεν βλέπουμε μειώσεις», λένε οι επαγγελματίες
Ο τουριστικός πράκτορας Θοδωρής Μιχαλάκης ξεκαθάρισε πως η ρύθμιση δεν αναμένεται να οδηγήσει σε φθηνότερα εισιτήρια. Αντίθετα, όπως σημειώνει, το καλύτερο δυνατό σενάριο είναι να διατηρηθούν οι τιμές στα σημερινά επίπεδα — χωρίς αυτό να θεωρείται δεδομένο.
«Δεν υπάρχει κάποια επίσημη δέσμευση ή απόφαση για το ύψος των εισιτηρίων. Όλα είναι στον αέρα προς το παρόν», τόνισε χαρακτηριστικά.
Πράσινα καύσιμα, «φουσκωμένα» κόστη
Η ανησυχία εντείνεται ενόψει της εφαρμογής των νέων ευρωπαϊκών κανονισμών από την 1η Μαΐου, που επιβάλλουν τη σταδιακή μετάβαση της ακτοπλοΐας σε πιο «πράσινα» καύσιμα. Οι αλλαγές αυτές, αν και κινούνται προς την κατεύθυνση της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας, φέρνουν μαζί τους σημαντική αύξηση στο κόστος λειτουργίας των πλοίων, σύμφωνα με εκπροσώπους του κλάδου.
Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες εκτιμούν ότι η ενεργειακή μετάβαση συνεπάγεται μεγάλες οικονομικές επιβαρύνσεις, τις οποίες δύσκολα θα μπορέσουν να απορροφήσουν πλήρως — γεγονός που, όπως όλα δείχνουν, θα μετακυλιστεί στα εισιτήρια.
Εύθραυστη ισορροπία
Η κυβέρνηση φαίνεται να επιδιώκει έναν συμβιβασμό, προσπαθώντας να στηρίξει τον κλάδο χωρίς να πλήξει τους ταξιδιώτες, ειδικά ενόψει της καλοκαιρινής σεζόν. Ωστόσο, οι εξελίξεις δείχνουν ότι η «μάχη των ναύλων» μόλις ξεκινά. Το ερώτημα που μένει να απαντηθεί είναι ποιος τελικά θα πληρώσει το τίμημα της μετάβασης – οι εταιρείες ή οι επιβάτες;
