Γράφει ο Νίκος Κ. Χαβιάρας δ.Φ.
Ο Παπαφλέσσας συνδέεται με την «εφεύρεση» της πρώτης ελληνικής σημαίας και την καθιέρωση της γαλανόλευκης. Πρόκειται, ωστόσο, για μια ιστορία με κάποια αμφιλεγόμενα σημεία, όπως θα φανεί στη συνέχεια.
Είχαν, βέβαια, εμφανισθεί αρκετές σημαίες με διάφορες παραστάσεις στις αρχές της Επανάστασης, ενώ σε σημαία με σταυρό είχε ευλογήσει στη Σκιάθο οπλαρχηγούς, μεταξύ των οποίων και τον Κολοκοτρώνη, ο ηγούμενος της εκεί Μονής Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Νήφων (χιακής καταγωγής, αργότερα ανακηρύχθηκε όσιος) το Σεπτέμβριο του 1807. Ωστόσο, μόλις τελείωσε επιτυχώς η πολιορκία της Τριπολιτσάς με την πτώση της πόλης στα χέρια των Ελλήνων (23 Σεπτεμβρίου 1821), έπρεπε να υψωθεί μια σημαία για την απελευθέρωση της πιο σημαντικής πόλης του Μοριά. Λέγεται λοιπόν ότι ο Παπαφλέσσας έφτιαξε τη γαλανόλευκη με τον εξής τρόπο: έκοψε ένα τετράγωνο κομμάτι από το εσωτερικό του ράσο, που είχε σκούρο γαλάζιο χρώμα, και ζήτησε από τον οπλαρχηγό Παναγιώτη Κεφάλα να σχίσει δυο λωρίδες από τη λευκή του φουστανέλα, ώστε να σχηματιστεί ο σταυρός πάνω στη γαλανή βάση. Ο Κεφάλας ύψωσε τη σημαία αυτή στα τείχη της πόλης ή κατ’ άλλους στο πρώην τουρκικό διοικητήριο.
Ένας αρκετά γνωστός πίνακας του Γερμανού Peter VonHess (Φον Ες) παρουσιάζει τη σκηνή της ύψωσης της σημαίας στην Τριπολιτσά. Μάλιστα, μπορεί κανείς να δει τον Παπαφλέσσα στην αριστερή πλευρά του πίνακα αυτού. Όμως η σημαία που απεικονίζεται είναι μεν γαλανόλευκη με τον σταυρό στη μέση, όμως τα χρώματα είναι αντίστροφα από ό,τι γνωρίζουμε, δηλαδή ο σταυρός είναι γαλάζιος και η υπόλοιπη σημαία λευκή. Αυτή η διαφορά αποδίδεται σε σφάλμα του Φον Ες. Άλλωστε και σε άλλον γνωστό πίνακα του ίδιου ζωγράφου, με τον Αλέξανδρο Υψηλάντη να διαβαίνειτον ποταμό Προύθο στη Μολδαβία, παρατηρούνται σφάλματα, με κυριότερο ότι ο Υψηλάντης παρουσιάζεται μεν μονόχειρας, όπως και ήταν, αλλά χωρίς το αριστερό του χέρι -ενώ είχε χάσει το δεξί. (Η σημαία που κρατά ο Υψηλάντης είναι λευκή με άσχημα δοσμένο τον φοίνικα στο κέντρο της).
Πάντως, η πιθανότερη εκδοχή είναι πως η αυτοσχέδια σημαία του Παπαφλέσσα, με συνθετικά στοιχεία το ράσο και τη φουστανέλα, αποτέλεσε το πρώτο σχέδιο επίσημης σημαίας για το ελληνικό κράτος μετά την απελευθέρωση.